En

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הטכנולוגיה שמאחורי החקלאות

שיטות חדשניות להגיע לתוצרת איכותית

בעבר החקלאות היתה עבודת "לואו-טק" ועל החקלאי היה לפתח חושים יוצאי דופן כדי לדעת מה הצמח מרגיש או מדוע הוא לא מתפתח כראוי, לשמחתנו הקדמה הטכנולוגית הגיעה גם לחקלאות, כיום יש ברשות החקלאי פיתוחים טכנולוגים מתקדמים המאפשרים לו לדעת באופן שותף מה מצב הקרקע והאוויר, להבין איך הצמח מרגיש ולהביא תפוקה גדולה ואיכותית יותר של פירות וירקות.

תחנה מטאורולוגית

אחד הכלים העומדים לרשות החקלאים של ענבי טלי זו התחנה המטאורולוגית, התחנה משדרת באופן רציף נתונים למחשבי כל החקלאים, נתונים אלה מספקים מידע חיוני לטיפול טוב יותר בגפנים.

השקיה חכמה

אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול בצמח הוא השקייה במינון הנכון, הדבר קריטי במיוחד בעונה החמה כאשר הענבים בתהליך ההבשלה ומידה לא נכונה של מים עלולה לגרום לנזק כבד.

במכשיר הטנסיומטר (עוד פיתוח ישראלי מוצלח) אנחנו משתמשים כבר מספר שנים, זהו מכשיר מדידה עם חיישן חרס אשר מוטמן בכרם בין הגפנים, ומראה בעזרת שעון את רמת היובש של הקרקע, אז מה החידוש? כיום עם התקדמות הטכנולוגיה, החקלאי מקבל את נתוני הלחות והיובש מהטנסיומטר הישר לנייד שלו או למחשב הבייתי, בכך הוא מקבל מידע שוטף גם ללא תלות בנסיעה לשטח, המערכת אף יודעת להתריע אם יש מחסור חמור במים. המידע השוטף מאפשר ניהול נכון של משטר המים ובכך חוסך משאבים רבים ומאפשר להגיע לתוצרת איכותית יותר

מערכות ההשקיה העתידיות (נמצא בשלבי פיתוח) יהיו אוטונומיות לחלוטין וידעו, ע"פ נתונים שגיעו למערכת, להפעיל את בקר ההשקיה ללא התערבות החקלאי בכלל.

ניהול ממוחשב

כמו כל איש מקצוע בימינו, גם החקלאים בענבי טלי נעזרים כיום בתוכנות לניהול המשק, כל הנתונים האגרוטכניוים מתועדים, כולל טיפולים, השקיה, ניטור וטיפול במזיקים, מספר ימי עבודה לכל חלקה וכמות ואיכות התוצרת המשווקת. הנתונים שנאספים מאפשרים לחקלאי לבחון לאורך זמן את כל פעילותו האגרונומית והמשקית וכך להגיע לתוצרת טובה משנה לשנה.

 

ניטור כמות האשכולות והעלים

לבדוק ולנסח אחרת – פיתוח חדשני ישראל נוסף של חברת Fruitspec הינו מצלמות המותקנות על גבי טרקטורון המבצעות הערכת יבול תוך כדי נסיעה. עיבוד התמונה והחישובים מאפשרים להעריך בדיוק רב את מספר האשכולות בכרם, ואפילו את מספר הענבים באשכולות . כתוצאה מכך הכורם מסוגל להחליט אם נדרשת פעולה מתקנת להפחתת יבול עודף, או להפחתת צפיפות הענבים באשכולות.

גם דילול העלים זכה לטכנולוגיה משלו בדמות מכונות איטלקיות וצרפתיות שעוזרות בשיפור האוורור ועוצמת התאורה בסביבת האשכולות על ידי הפחתת כמות העלים בכרם, המאפשרת לשמר את הפרי ולגדל פרי איכותי ועמיד יותר.

חממות ובתי רשת

כיום ניתן "למתוח" את עונת הבציר במספר חודשים, הודות לזני הענבים החדשים וכן ע"י חממות להקדמת ההבשלה, המאפשרות ויסות של הטמפרטורה והלחות. היריעות מאפשרות גם הגנה טובה יותר מפני גשם וברד, עבור זני הענבים שמבשילים בסוף הסתיו ותחילת החורף.

בתי הרשת מספקים הגנה על הפרי מפני צריבת השמש החזקה בקיץ ואירועי שרב וכן מצמצמים את כמות המזיקים שנכנסים לכרם.

הדברה ביולוגית

גם תחום ההדברה הידידותית התפתח מאוד בשנים האחרונות, זבוב הים התיכון הוא אחד המזיקים הגדולים של הפירות בישראל, כיום כל החקלאים בענבי טלי משתמשים במלכודות ללכידת הזבוב, אשר מפוזרות בכמויות גדולות בכל הכרמים, מזיק משמעותי נוסף הוא עש האשכול, לפני מספר שנים פיתחה חברה יפנית, תכשיר קטן בצורה חוט או בקבוקון אשר מפריש את ריח ההורמון של הנקבה, ריח זה "מבלבל" את פרפרי העש הזכריים אשר מתקשים להזדווג עם הנקבות ובכך קטנה אוכלוסיית העש ומצתמצם באופן משמעותי הצורך בחומרי הדברה.

בקרת איכות חכמה

בעבר נהגנו לבצע את בקרת האיכות לענבים על ידי בדיקה פיזית, פעולה שיצרה פחת גדול מאוד והתבסס רבות על חוות דעתו האישית של הבודק, כיום נעשה שימוש במצלמה חכמה עם אפליקציה לעיבוד תמונה, פרי פיתוח של חברת הסטראט אפ הישראלית Clarifruit , ובאמצעותה ניתן למדוד את קוטר הענבים וצבעם ללא פגיעה בסלסילת הענבים המסודרת. בהתאם לתוצאה המתקבלת ניתן לאמוד את התשלום המגיע בעבור הענבים.

ג'ינגלים

כתבות עיתונות על ענבי טלי

כתבות עיתונות בכל הערוצים ובכל המגזרים וגם בעיתונות העולמית

כתבות וידאו בכל הערוצים

דילוג לתוכן